medytacja

Medytacja dla początkujących

Medytacja jest doskonałym sposobem na obniżenie stresu, zwiększenie koncentracji i znalezienie równowagi w swoim życiu. Badania wykazały, że medytacja może mieć liczne korzyści zarówno dla Twojego zdrowia psychicznego, jak i fizycznego. Ale co jest medytacja dokładnie, i jak ono może pomagać ciebie? Aby wyjaśnić, najpierw podamy kilka informacji o medytacji, a następnie jej różne rodzaje i ich korzyści. Zacznijmy:

Czym jest medytacja?

Wiele osób myśli o medytacji jako o siedzeniu w cichym pokoju z zamkniętymi oczami, ale istnieje wiele różnych sposobów na medytację. Medytacja to każda czynność, która powoduje, że skupiasz się na swoim oddechu lub powtarzającym się słowie lub frazie, co pomaga ci być bardziej uważnym i świadomym swoich myśli, uczuć i otoczenia.

W miarę praktyki, medytacja stanie się, miejmy nadzieję, częścią twojego codziennego życia. Możesz to robić w domu lub podczas dojazdu do pracy.

Termin „medytacja” pochodzi od łacińskiego słowa „meditari”, co oznacza „głęboko myśleć”. To właśnie robią ludzie, kiedy medytują: myślą głęboko w bardzo skupiony sposób.

Każde miejsce jest dobre na medytacje

Jak medytacja wpływa na twoje zdrowie fizyczne?

Istnieją badania pokazujące, że medytacja może obniżyć ciśnienie krwi, co może być pomocne dla osób, u których zdiagnozowano wysokie ciśnienie krwi.

Badanie z Uniwersytetu Stanforda wykazało, że technika Medytacji Transcendentalnej znacząco obniżyła ciśnienie krwi u pacjentów z przewlekłym wysokim ciśnieniem krwi. Inne badanie wykazało, że codzienna praktyka medytacji może pomóc obniżyć ciśnienie krwi.

Dodatkowo, badanie z University of California Berkeley wykazało, że medytacja może pomóc osobom z łuszczycą. Badacze stwierdzili, że u osób z łuszczycą, im więcej medytowali, tym mniej łuszczycy mieli.

Jak medytacja wpływa na twoje zdrowie psychiczne?

Wiele osób praktykuje medytację dla jej korzyści dla zdrowia psychicznego. Wykazano, że medytacja jest skuteczna w zmniejszaniu lęku i depresji. Może również pomóc ci lepiej spać i być bardziej uważnym, co może poprawić twój nastrój i obniżyć ryzyko chorób związanych ze stresem.

Wykazano, że medytacja jest skutecznym sposobem leczenia lęku, depresji i bezsenności.

Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Francisco wykazało, że ośmiotygodniowy program medytacji zmniejszył objawy depresji u pacjentów, którzy nie reagowali dobrze na leki przeciwdepresyjne.

Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie Stanforda wykazało, że codzienna praktyka medytacji może pomóc w zmniejszeniu niepokoju. Inne badanie wykazało, że codzienna praktyka medytacji może pomóc zmniejszyć poczucie samotności, co może być pomocne dla ludzi, którzy czują się samotni.

Inne korzyści z medytacji

  • Wzmocniony układ odpornościowy – Wykazano, że medytacja wzmacnia twój układ odpornościowy i obniża ciśnienie krwi oraz poziom kortyzolu, co może być pomocne dla ludzi, którzy mają do czynienia ze stresem.
  • Lepszy sen – Wykazano, że medytacja pomaga lepiej spać.
  • Lepsze skupienie i koncentracja – Medytacja może pomóc Ci nauczyć się skupiać uwagę i blokować rozpraszające myśli. Może to być szczególnie pomocne dla osób, które mają ADD lub ADHD.
  • Zwiększona kreatywność – Wykazano, że medytacja zwiększa Twoją kreatywność.
  • Większa samoświadomość – Medytacja może pomóc Ci obserwować swoje myśli i uczucia bez bycia przytłoczonym lub kontrolowanym przez nie.
  • Poprawa metabolizmu – Wykazano, że medytacja poprawia Twój metabolizm.

Jak medytować?

Pierwszym krokiem do medytacji jest po prostu wygospodarowanie na nią czasu. Możesz medytować jakkolwiek i gdziekolwiek chcesz, tak długo, jak jesteś wygodny i możesz skupić się na swoim oddechu.

Kiedy zaczynasz medytować, pomocne może być ustawienie timera, abyś nie musiał się martwić o to, jak długo już tam siedzisz.

Istnieje wiele różnych rodzajów medytacji, ale niektórzy ludzie uważają, że jeden rodzaj działa dla nich lepiej niż inne. Jeśli stwierdzisz, że jeden konkretny rodzaj medytacji Ci nie pomaga, nie poddawaj się. Spróbuj kilku różnych typów, aż znajdziesz taki, który działa dobrze dla Ciebie.

Parę rad dla początkujących

  • Zacznij od krótkich sesji. Jeśli nigdy wcześniej nie medytowałeś, możesz zacząć od pięciu minut dziennie. W miarę jak będziesz się czuć bardziej komfortowo medytując, możesz powoli przechodzić do dłuższych sesji.
  • Nie wywieraj na siebie zbyt dużej presji – Nie szkodzi, jeśli nie pokochasz medytacji od razu. Nie musisz być w tym doskonały, ani mieć określonego „typu” medytacji. Jeśli ci się nie podoba, spróbuj innego typu, aż znajdziesz taki, który będzie dobrze działał dla ciebie.
  • Medytuj, kiedy jest ci wygodnie – Ludzie medytują na wiele różnych sposobów, ale jedną kluczową rzeczą jest upewnienie się, że jest ci wygodnie. Jeśli siedzisz na podłodze, ale to boli, spróbuj poduszki lub krzesła. Jeśli jesteś na zewnątrz w przyrodzie, ale jest zbyt głośno, spróbuj gdzieś ciszej. Znajdź miejsce i sytuację, która działa dla Ciebie.
  • Możesz skorzystać z pomocy aplikacji do medytacji. Przykładem takich aplikacji, dostępnych tak na telefony Apple jak i modele z Androidem są aplikacje Calm czy Headspace.

Podsumowanie.

Powyżej zawarliśmy kilka z wielu korzyści, które pochodzą z regularnej medytacji. Jeśli myślałeś o spróbowaniu tego, teraz jest idealny czas. Istnieje wiele różnych rodzajów medytacji i wiele różnych sposobów, aby to zrobić. Możesz zacząć małe i pracować swoją drogę w górę do dłuższych sesji, jak się bardziej komfortowo z nim.

Jeśli chcesz poprawić swoje zdrowie psychiczne i fizyczne, medytacja jest świetnym sposobem, aby to zrobić. Istnieje wiele różnych rodzajów medytacji, więc można wybrać taki, który działa najlepiej dla Ciebie i Twojego stylu życia.