bmi dziecka normy

BMI a wiek dziecka, BMI dziecka normy, rodzicu sprawdź to!

Mam nadzieję że jesteś na tyle inteligentnym rodzicem że przeczytasz ten tekst by pomóc swojemu dziecku! Bmi dziecka normy , skala, wiek to wszystko jest bardzo ważne, przestań udawać że nie widzisz problemu!

bmi dziecka normy
Skoro Tobie się nie chce, to daj dziecku, policzy za Ciebie!

Bmi dziecka, bmi dziecka normy.

Można by powiedzieć, że mamy „temat wagi ciężkiej” – waga i BMI to tematy poruszane w ostatnich latach dość często w mediach. Dlaczego? Dlatego, że jako społeczeństwo stajemy się coraz grubsi, a konsekwencje nadmiernych kilogramów mogą być w przyszłości bardzo poważne.


Często w dyskusjach medialnych czy ze znajomymi pojawia się przy tej okazji skrót BMI
określający stosunek masy ciała do wzrostu. Wynik BMI odnosimy następnie do określonych w standardzie zakresów, które powiedzą nam czy mamy niedowagę, nasza waga znajduje się w normie czy też mamy tych kilogramów zbyt wiele.


Swój wynik otrzymasz dzieląc masę swojego ciała w kilogramach musimy podzielić przez kwadrat naszego wzrostu w metrach.


Otrzymany wynik BMI odnosimy wtedy do następujących zakresów:
– 18.5 i mniej – to niedowaga
– 19 do 24.9 – waga prawidłowa
– 25 do 29.9 nadwaga
– od 30 zaczynają się stopnie mówiące o otyłości
Standard ten stosowany jest dla osób od 18 roku życia i jest to sztucznie przyjęta granica dojrzałości.

bmi dziecka
gotowanie to zabawa, nie zabieraj jej nikomu

Czy rzeczywiście stosowanie jednego standardu BMI dziecka normy przez całe życie człowieka jest miarodajne i właściwe? Jak ma się o tego BMI a wiek?
Nasze ciała zmieniają się z wiekiem. Ciało kobiety różni się od ciała mężczyzny. Dlatego BMI należy traktować jedynie orientacyjnie a warto sięgnąć głębiej po dokładniejsze i więcej nam mówiące wskaźniki potwierdzające nasz stan zdrowia.

U dzieci i młodzieży obliczone BMI dodatkowo nakłada się na siatkę centylową inną dla dziewczynek, inną dla chłopców. Siatka dodatkowo odnosi się do populacji w danym wieku.
Dostajemy więc tutaj odrobinę więcej informacji niż tylko samo BMI dziecka.

Po ukończeniu 18stego roku życia do ok 40 -50 roku życia proporcje naszego ciała są raczej stabilne i standardowe BMI warto u siebie od czasu do czasu sprawdzić. Pamiętajmy jednak, że BMI to jeszcze nie diagnoza.

Ta standardowa norma i zakresy BMI przestają być jednak właściwą referencją, kiedy wchodzimy w starszy wiek. W wieku bardziej dojrzałym ponownie zaczynają się już odrobinę widoczne i odczuwalne procesy jak: obniżenie wysokości ciała (starsi ludzie często mówią, że się „zdeptują”),
ubywa nam masa mięśniowa, zauważamy pewien wzrost tkanki tłuszczowej i możemy odnotować wzrost wagi.

Stąd też po pięćdziesiątym roku życia zaleca się odnoszenie do innych, szerszych zakresów BMI:
– 23 i mniej to niedowaga
– 24 -30 – waga prawidłowa

– nadwaga – powyżej 30

BMI to pierwsza i podstawowa miara w każdym wieku, jednak podaje nam bardzo ogólne określenie, stąd też bardziej wartościowe i dające nam lepszy obraz będzie odniesienie się do wskaźnika mówiącego o zawartości tkanki tłuszczowej. Tutaj mamy normy zaproponowane nie tylko dla wieku ale również płci. (za: Stupnicki R., Tomaszewski P. (2016) Wskaźnik masy ciała a zawartość tkanki tłuszczowej u dorosłych. Hygena Public Heath)

Wiek kobiet% tkanki tłuszczowej u kobiet
19-2422,1-25
25-2922,0-25,4
30-3422,7-26,4
35-3924,0-27,7
40-4425,6-29,3
45-4927,3-30,9
50-5429,7-33,1
55-5930,7-34
>6031,0-34,4
tabela dla kobiet
Wiek Mężczyzn% tkanki tłuszczowej
u mężczyzn
19-2414,9-19
25-2916,5-20,3
30-3418,0-21,5
35-3919,4-22,6
40-4420,5-23,6
45-4921,5-24,5
50-5422,7-25,6
55-5923,2-26,2
>6023,5-26,7
tabela dla mężczyzn
bmi dziecka
strach przed wagą?

Taki pomiar możemy spróbować wykonać samodzielnie w domu pod warunkiem, że grubość fałdu nie przekracza 35 mm, chociaż z pewnością bardziej dokładny pomiar wykona dietetyk lub lekarz przy użyciu bardziej fachowych miarek niż domowa suwmiarka. Przy okazji, będąc już na konsultacji, warto sprawdzić też rozmieszczenie tkanki tłuszczowej w organizmie co z kolei pomoże nam określić czy zagrożone otłuszczeniem mogą też być nasze narządy wewnętrzne.

Zawartość tkanki tłuszczowej w naszym organizmie może zależeć od kilku czynników. Pewną rolę mogą odgrywać geny, wpływ ma oczywiście wiek, płeć, dieta, stan wytrenowania. – TUTAJ przeczytaj wpis o ekologicznym jedzeniu, ma to gigantyczny wpływ na Twoją dietę, a raczej jej brak!

Każdy z nas jest inny, wykonujemy inne prace, mamy inne historie życia, dlatego z wszelkimi wątpliwościami zwracajmy się do specjalistów.

BMI dziecka czy dorosłego, owszem, należy sprawdzać w każdym wieku. W każdym też wieku należy przejść jednak do dalszej diagnostyki, aby uzyskać rzeczywisty stan naszego zdrowia i zyskać pewność, że jest dobrze lub musimy jednak podjąć jakieś kroki.

BMI traktujmy jak światła drogowe: norma to zielone, najprawdopodobniej dostarczasz sobie odpowiednią dawkę ruchu i właściwie się odżywiasz i możesz kontynuować podróż; żółte to niedowaga lub nadwaga – zatrzymaj się na chwilę, zastanów, skonsultuj; skrajne wartości – to światło czerwone i bezwzględny stop a kontynuacja podróży grozi nieszczęściem.

bmi dziecka
Wszyscy zdrowi i szczęśliwi, chcesz tego?

Podsumowanie:

Tyjemy jako społeczeństwo zbyt szybko. Niezależnie od tego, że słyszymy o problemie wiele i w tv i radio najczęściej nie zauważamy problemu u nas samych. – „a, jeszcze nie jest tak źle; nie mam czasu, to zbyt trudne, w moim wieku nie wypada już iść na siłownię” a szansa na zmianę będzie dopiero wtedy, jeśli każdy zacznie ją od siebie właśnie.

A zmienić coś na lepsze można w każdym wieku. Wstyd i wymówki należy odłożyć na bok! Więc przestań marudzić! zrób coś już dziś! teraz! idź na spacer!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.